Począwszy od wersji API 2.7.0.0, możliwe jest otwarcie połączenia MATES bez zewnętrznego pliku konfiguracyjnego. Dane konfiguracyjne podawane są jako tekst bezpośrednio z poziomu kodu źródłowego. Dla API w C wygląda to następująco:

#include <stdio.h>
#include "mates.h"
static char *conf = \
   "<?xml version=\"1.0\" encoding=\"utf-8\"?>"
   "<uOS_monitor_configuration>"
   " <local_address>1</local_address>"
   " <named_pipe map=\"1\">"
   "  <name>\\\\RAKIETA\\pipe\\MATES_PROXY_PIPE</name>"
   "  <timeout>5000</timeout>"
   " </named_pipe>"
   "</uOS_monitor_configuration>";
int main(void)
{
   int success = 0;
   char buf[0x200];
   int node = mates_ucc_mk1_1;
   MATES_HANDLE h = mates_open_buffer(conf, 1);
   if (mates_discover_single_node(h, node) == UOS_STATUS_OK)
   {
      if (mates_node_info(h, node, buf, sizeof(buf)) == UOS_STATUS_OK)
      {
         success++;
         printf("Found node #%d:\n", node);
         printf("%s\n", buf);
      }
      else
      {
         mates_print_errors();
      }
      mates_close(h);
      return (success == 1 ? 0 : -1);
   }
   else
   {
      return (0);
   }
}

W C# dodatkowo możemy korzystać z klasy reprezentującej konfigurację uOS_monitor:

using System;
using System.IO;
using System.Xml;
using Microsoft.VisualStudio.TestTools.UnitTesting;
using Viresco.Mates;
using Viresco.uOS_monitor.Config;
using Viresco.Utils.Xml;

namespace unit_tests
{
   [TestClass]
   public class mates_test_15
   {
      [TestMethod]
      public void TestMethod()
      {
         Configuration cfg = new Configuration();
         cfg.LocalAddress = 1;
         var pipe = new NamedPipe();
         pipe.Name = @"\\RAKIETA\pipe\MATES_PROXY_PIPE";
         pipe.Timeout = 5000;
         pipe.Map = 1;
         cfg.NamedPipe.Add(pipe);
                  
         using (Mates mates = Mates.FromBuffer(Serialization.ClassToXmlString(cfg), 1))
         {
            try
            {
               UccNode ucc = mates.NewUccNode(NodeId.mates_ucc_mk1_1);
               ucc.AlcdWrite(0, 0, "mates_open_buffer");
            }
            catch (Exception ex)
            {
               Console.Write("Cannot discover node: " + ex + "\n");
            }
         }
      }
   }
}